GOES, januari 2012 - Cegelectuur | Personeelsmagazine Cegelec
Velen van ons worden er dagelijks mee geconfronteerd... op de ROC's worden de klassen met aanstormende technische talenten steeds kleiner en het wordt voor bedrijven zoals Cegelec steeds lastiger om technisch personeel te krijgen. De vraag is hoe we de instroom van technici kunnen vergroten.
Waarom wordt een economieopleiding verkozen boven een gedegen opleiding in de techniek? Terwijl de toekomstperspectieven in de techniek gunstiger zijn dan die in de financiële dienstverlening. De beeldvorming rond technische vakgebieden is ongunstig. Techniek wordt onterecht afgeschilderd als vuil en vies werk waarin het onmogelijk is carrière te maken en waarbij de maatschappelijke belangen maar klein zijn. Om de instroom naar het technisch onderwijs te vergroten, moet de beeldvorming dus allereerst bijgesteld worden. Bij de jeugd zelf, maar ook bij degenen die hun keuze beïnvloeden, zoals ouders, leraren en decanen.
Helemaal onderdompelen
Om de beeldvorming een positieve wending te geven , moet je vooral de jonge schoolgaande jeugd zien te mobiliseren in een keuze voor techniek. De keuze voor techniek, zorg en welzijn of handel en administratie wordt immers al in het tweede jaar van het vmbo gemaakt. Cegelec heeft daarom in november meegewerkt aan de BTZ dagen (Beroepsoriëntatie Techniek Zeeland) om de beeldvorming van techniek te verbeteren. Vijf dagen werden alle vmbo-2 leerlingen uit Noord- en Midden Zeeland een dag lang ondergedompeld in de techniek.
Toekomst in de techniek
In de week van 21 november tot 25 november bezochten meer dan 1100 leerlingen en hun
leraren de Cegelec werkplaats in Goes. De leerlingen konden daar uit drie opdrachten kiezen waarbij ze praktische handelingen als boren, vijlen, schroeven en solderen uit moesten voeren. Het eindresultaat was een autootje op zonne-energie, een LED discolamp of een wesp die reageert op aanraking. Tijdens de opdrachten werden ze begeleid door Cegelec medewerkers, ROC leerlingen en Goflex leerlingen.
Voor de begeleidende leraren was er een programma rond het thema 'toekomst in de techniek'. Hierbij kwamen zaken als werkgelegenheid, arbeidscontracten en vergrijzing aan bod. De totale programmering is met enthousiasme ontvangen en is zeker voor herhaling vatbaar.
A. Boonman
BU Industry & Intra Maintenance